Maven Northwind Traders Challenge

Trefwoorden projectbeschrijving Northwind Traders, een wereldwijd import- en exportbedrijf dat gespecialiseerd is in het leveren van hoogwaardige gastronomische voedingsproducten aan restaurants, cafés en gespecialiseerde voedingswinkels over de hele wereld.

Rol: BI-ontwikkelaar

Doel: een KPI-dashboard op topniveau voor het uitvoerend team. Snelle inzichten in verkoopontwikkelingen, productprestaties, belangrijke klanten en verzendkosten.

Gegevens

De gegevens werden geleverd in .csv-formaat, bijna een 1-op-1 mapping van het gegevensmodel.

Alle hernoemingen/verwijderingen van kolommen, het vervangen van gegevens en het samenvoegen werden gedaan in PowerQuery. Ik heb een andere datum-slider gekozen als visuele weergave om tussenliggende datums gebruiksvriendelijker en flexibeler te maken. Het filteren van gegevens voor onvoltooide maanden werd gedaan in PowerQuery. Ik denk dat het in een overzicht op hoog niveau vreemd lijkt om resultaten van een maand te tonen die net is begonnen.

Ik heb een kalendertabel gemaakt op basis van de ordergegevens, die begint met de eerste besteldatum en eindigt met de laatste besteldatum. Ik wilde dat het gegevensfilter alleen de periode toont die betrokken is bij de dataset (dynamisch). Het idee was om dit op een manier op te lossen waarbij een dataset met transacties tot vandaag correct wordt verwerkt.

Voor verzending heb ik besloten dat een definitie van “te laat” interessanter zou zijn dan de tijd tussen bestelling en verzending. Het gegevenswoordenboek zegt over de vereiste datum: “De datum waarop de klant verzocht heeft dat de bestelling wordt geleverd”. Mijn Engels is niet goed genoeg om te weten of ik dit kan interpreteren als “precies op die datum wil ik mijn levering” of “op de vereiste datum of eerder is goed”. Er is geen “afleverdatum” beschikbaar in de gegevenstabellen. De definitie van “te laat” die ik heb gebruikt, is “verzonden op de vereiste datum (misschien worden sommige klanten zenuwachtig) of later (zeker te laat)”.

Overwegingen voor het dashboard

Tot nu toe heb ik geen idee hoe de verkoop georganiseerd is bij Northwind Traders. Er zijn 9 werknemers in de werknemerstabel, de belangrijkste is de “VP Sales”, gevestigd in de VS, een verkoopteam in de VS (4 personen) en een verkoopteam in het VK (4). Beide teams hebben een manager en die managers rapporteren aan de VP Sales.

In de periode waar we naar kijken, zijn er ongeveer 90 klanten.

Ik heb gespeeld met mijn dashboard en ik kon niet ontdekken of er, bij het bekijken van de twee aparte teams, naast “verkoop is gewoon verkoop, degene die wakker is doet de transactie” nog een andere verkoopstrategie is. Voor elke strategie die ik bedacht, zoals “VS bepaalde product(groepen), VK de rest”, “VS grote klanten, VK kleine klanten”, “VK doet Europa, VS de rest”, waren er genoeg voorbeelden die dit idee tegenspraken. De VP Sales staat ook als Northwind-contact bij veel verkooptransacties. En misschien werden die transacties voornamelijk voorbereid door een ander teamlid, waardoor er geen individuele prestatievisuals zijn.

Ik denk aan deze vergadering met personen op hoog niveau in de organisatie, inclusief de goed geïnformeerde VP Sales die naar mijn dashboard kijkt. Waar praten ze over?

Algemene prestaties voor een bepaalde periode: de samenvattingskaarten bovenaan. Ik heb inzichten op het dashboard weggelaten, behalve de functiebeschrijving van het belangrijkste klantcontact. Deze wordt dynamisch berekend op basis van een DAX-formule (verkoop per functiebeschrijving van klant).

Mogelijke start van een gesprek in de directiekamer over de gepresenteerde gegevens (waarom is wat op het dashboard) Verkoop MOM% (maand-op-maandgroei), $ per maand: “Goed, we groeien”

Vraag over verzending: “Kunnen we vervoerder A vervangen door B? A is altijd te laat en duur.” Mogelijke antwoorden: “Ja, goed idee”, of “Nee, dat kunnen we niet, A verzorgt alles met xxx, B kan dat niet. Misschien kunnen we de verzendkosten bespreken”, of “Hij is niet altijd te laat, de goederen waren niet op tijd beschikbaar, er was niets om te verzenden”.

Bestelgrootte > $2500: “Ik zie dat de grote bestellingen echt een verschil maken in de verkoop, heb je ideeën om meer grote bestellingen te krijgen of de bestelgrootte verder te verhogen?” (let op, 2500 is willekeurig).

Belangrijkste klanten: Vraag “Ik wist niet dat Quick-Stop en Save-a-Lot Markets zo belangrijk waren voor onze verkoop. Hebben we onze inspanningen gemaximaliseerd om hen goed van dienst te zijn? Zie je andere klanten die onze volgende Quick-Stop zouden kunnen zijn? Bieden we hen dezelfde service?”

Top-5, onderste 5 producten: “Waarom hebben we onze onderste 5 producten niet stopgezet?”

Verkoopproductcategorieën, gecategoriseerd per team: Ik denk dat dit gesprek grotendeels afhangt van de verkoopstrategie.